Review: Meadow – Spellenplank.nl (1)

• Rebel Studio
  • 60minuten
  • €40prijs
  • 1-4spelers

Speluitleg

In Meadow ga je de mooiste diersoorten, landschappen en ontdekkingen verzamelen. Deze komen vervolgens in je meadow (weide) te liggen en leveren je aan het eind punten op.

Meadow is heel makkelijk op te zetten. Iedere speler krijgt 5 path tokens. Deze tokens gebruik je om beurten te nemen. Om het aanbod te vullen leg je de W, S en E kaartenhouder respectievelijk links, midden en rechts op de daarvoor bestemde uitsparing. Vervolgens leg je de kaarten open op alle lege plekken in die kolom. Voor de S kaarten zijn dit dus 2 kolommen. Hiernaast leg je het kampvuurbord klaar met de rondemarker op de eerste positie. Ook komen hier willekeurige bonusmarkers rond het kampvuur te liggen, deze geven je op een bepaalde manier bonuspunten aan het einde. Als dit eenmaal opgezet is krijgt elke speler een grondkaart en moet je ook een rij kaarten uit het aanbod pakken. Het aanbod wordt dan weer aangevuld waarna andere spelers ook een rij pakken. Naast deze kaarten mag je ook nog een N kaart pakken. Nu ben je klaar om te spelen!

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten in je weide te sparen. Elke kaart heeft een of meerdere eigenschappen. Je kan kaarten echter alleen maar spelen als je aan de voorwaarden van eigenschappen voldoet. Deze voorwaarden staan onder de eigenschap. Zo kan het zijn dat er al een vogelkaart in je weide moet liggen om een bepaalde kaart te kunnen spelen. Heb je dit niet, dan kan je de kaart niet spelen en zal je eerst andere kaarten nodig hebben. Gespeelde kaarten moet je altijd over de kaart met de benodigde eigenschap heen leggen, die eigenschap heb je dan niet meer. Het spel speelt zich af in 6 rondes. In elke ronde kan je 5 path tokens gebruiken om acties uit te voeren. Je kan er voor kiezen om een standaard actie uit te voeren of een speciale actie.

Standaardactie:Op elk path token staat een nummer. Dit nummer gebruik je om een standaardactie uit te voeren. Je kan het token in een van de lege uitsparingen langs het aanbod leggen waarna je de kaart pakt waar je nummer naar toe wijst. Na het pakken van een kaart mag je ook gelijk een kaart in je weide spelen, mits je natuurlijk aan de voorwaarden voldoet. Je moet hierbij dus goed opletten welk nummer je waar gebruikt. Naast weidekaarten kan je ook een landschapskaart of ontdekkingskaart bij een weg spelen. Voor een landschapskaart heb je een beschikbare weg nodig en de ontdekkingskaart kan je pas spelen als je een open landschapskaart hebt. Dit kan handig zijn als er bijvoorbeeld geen kaarten meer in het aanbod liggen die je nodig hebt.

Speciale actie:Om een speciale actie te spelen leg je het path token aan het kampvuurbord. Afhankelijk van het aantal spelers kan je dit maar een aantal keer doen per ronde. Bij een speciale actie kijk je naar het onderste gedeelte. Er zijn 4 soorten acties die je uit kan voeren, namelijk: een kaart naar keuze pakken, 2 wegkaarten pakken, 3 kaarten pakken en eentje uitkiezen of tot 2 kaarten uit je hand spelen. Let er op dat je bij de eerste 3 acties geen kaart meer mag spelen. Als je een speciale actie uitvoert mag je ook een bonus token op een boomstam leggen als je beide eigenschappen die ernaast liggen in je weide hebt. Dit mag maar 1 keer per ronde.

Als je op de helft bent en dus de 4e ronde gaat voorbereiden vervang je de S kaarten door N kaarten. Deze kaarten hebben doorgaans moeilijkere voorwaarden maar leveren je ook meer punten op!

Na het spelen van de 6e ronde is het spel voorbij en tel je alle punten in je weide en kampvuur bij elkaar op. Degene met de meeste punten heeft de mooiste weide bij elkaar gespeeld en wint het spel!

Beoordeling

Laten we maar met een open deur beginnen, Meadow is een prachtig spel. Het prachtige artwork is tot in detail doorgevoerd en overtreft de meeste spellen. De kaarten vormen samen een mooi geheel en dit maakt je eigen weide hoe dan ook een pareltje.

Meadow is niet alleen mooi, het spel zit ook goed in elkaar en is erg toegankelijk voor verschillende doelgroepen. Alle acties zijn begrijpelijk en makkelijk genoeg om aan iedereen uit te kunnen leggen. Meadow is in de basis simpel, maar biedt ook voor de ervaren speler genoeg diepgang.Meadow is een erg tactisch en strategisch spel, je moet goed vooruit plannen omdat je altijd genoeg eigenschappen in je weide wil hebben om nieuwe kaarten te kunnen spelen. Dit zorgt er in combinatie met de verschillende actiemogelijkheden en het behalen van de bonus tokens voor dat een potje Meadow genoeg uitdaging biedt.

Het spel is erg tactisch en strategisch, maar komt ook met een dosis geluk. Vooral op het einde van het spel moet je geluk hebben dat de juiste kaarten in het aanbod liggen. Het kan erg vervelend zijn dat je een perfecte strategie had en super veel kaarten in je weide hebt liggen, maar dat je in de laatste ronde door pech weinig tot geen punten meer kunt scoren. Natuurlijk kun je hierop proberen te anticiperen, maar er komt wel degelijk geluk kijken bij het spel.

Verder is het altijd een plezier om Meadow op tafel te leggen. Het is een spel waar je zeker niet snel op uitgekeken raakt. Meadow ziet er prachtig uit en het verveelt nooit om naar alle mooie kaarten te kijken. Daarnaast duurt een potje Meadow niet erg lang. Dit in combinatie met de leuke spelmechanismen zorgt ervoor dat het spel vaak met plezier op tafel komt. Meadow verdient niet alleen qua artwork, maar ook zeker qua gameplay, een plekje tussen je nieuwe favoriete spellen!

Spelen met 2 spelers

Meadow heeft zeker gedacht aan alle spelersaantallen. Voor elk spelersaantal is er een apart kampvuurbord. Dit verandert het aantal beschikbare bonusplaatsen en het aantal bonus path tokens die je elke ronde mag leggen.

Plus- en minpunten

+Prachtige artwork die overal is doorgevoerd
+ Inlay waar alles goed in past